Коли дитину вперше приводять до логопеда на консультацію, обов’язково проводиться логопедичне обстеження.

Це потрібно, в першу чергу, для того, щоб зрозуміти чи відповідає мовленнєвий та психічний розвиток дитини її віковим нормам.

Виходячи з результатів обстеження, формується подальший корекційний план та надаються відповідні рекомендації батькам.

Для вдалої діагностики дуже важливою є співбесіда з батьками, на якій визначають всі необхідні анамнестичні дані. Адже з їх урахуванням можна визначити ймовірні причини порушення.

Логопедична діагностика завжди проводиться в ігровій формі. Логопед для себе визначає рівень розуміння зверненої мови, звуковимови, лексико-граматичної будови мовлення, фонематичний слух та інші важливі дані.

Якось готувати дитину до логопедичного обстеження немає необхідності. Але декілька аспектів мають бути враховані: дитина має розуміти до кого і для чого вона прийшла, не має бути втомлена, виснажена, сонна чи голодна.

 

Для запису та обстеження можна звертатися до логопедів садочку.

Всі мами стараються для власних дітей бути ідеальними, і готові на все, аби дитина була щаслива, розвинена та успішна.

Та чи всі наші дії можуть нести користь, зокрема для розвитку мовлення дитини?

Пропонуємо до ознайомлення перелік речей, які не варто робити, щоб не зашкодити мовленнєвому розвитку:

1.      Сюсюкання тат спотворена вимова слів під час спілкування з дитиною. Дитина має чути відразу, від народження, правильне звучання та артикуляцію звуків та слів для формування власних еталонів.

2.      Прикорм у вигляді виключно пюре, після 8 місяців і старше. Якщо дитина до 10-11 місяців не перейде на етап розвитку навички жування, то «жувальний» рефлекс затухне. А це, значно, сповільнить розвиток артикуляційного апарату, зміцнення лицевих м’язів, точності рухів язика та щелепи.

3.      Безперервний монолог батьків «про що бачу- про те і балакаю» перевантажує мозок дитини. Особливо, якщо використовувати довгі і складні слова, або абстрактні поняття.

Замість того, щоб засвоювати нову інформацію, дитина сприйматиме таку балаканину, як фоновий шум.

4.      Чекати, поки «дитина виговориться», «піде в садок», «після 4х пройде». Допоки батьки перекладають відповідальність за розвиток дитини на «долю/ час/фарт», втрачається дорогоцінний час, коли можна виправити ситуацію.

5.       Постійно вимагати від дитини «скажи/повтори/назви – що це?» слів, які не відповідають віковому розвитку, або яких дитина не чула і не знала до цього.

 

6.      Рівняти дитину з іншими однолітками «дивись, як гарно Ваня каже словотрррактор, а ти чому не можеш?» - це просто пряма дорога до психологічної травми. 

Заїкання, як порушення темпо-ритмічної сторони мовлення виникає у 1% людей на планеті. Зазвичай, у діток воно проявляється з 2-3 років, коли з’являється фразове мовлення.

В більшості випадків, заїкання можна успішно подолати з допомогою логопеда. Рідше, додатково задіюючи і роботу з психологом.

Але, щоб швидше позбавитись заїкання, дитині окрім спеціалістів допоможе дотримання певних правил гігієни спілкування в родинному колі:

1.      Транслювання любові і підтримки батьків до дитини через спільно проведений час. Важливо грати в її улюблені ігри.

2.      Підтримування зорового контакту з дитиною під час спілкування допоможе їй відчувати, що вона є активним співрозмовником, що її уважно слухають.

3.      Важливо, щоб дома панувала спокійна атмосфера. Бажано зменшити навантаження у вигляді виснажливих активностей.

4.      Під час розмови з дитиною, мовлення дорослих має бути чітким та повільним.

5.      В своєму мовленні використовуйте прості короткі фрази та речення.

6.      Не ставте частих запитань, дайте дитині стати ініціатором розмови; не ставте запитань, які вимагають довгої, розгорнутої відповіді.

7.      Завжди дочекайтесь, поки дитина закінчить висловлюватись; не закінчуйте слова та фрази за неї. Не вимагайте повторити сказане.

8.      Будьте терплячими, уважними до потреб дитини. Уникайте критики та заохочуйте її досягнення.

 

 

Чи корегує логопед почерк дитини під час письма?

Так! Це є одним із напрямків роботи логопедів.

 

Наведемо більш детальні ознаки порушеного письма, а саме почерку, які потребують виправлення:

 

 

1.      Спотворені літери (загострені, занадто заокруглені)

2.      Недописані елементи букв

3.      Дописування зайвих елементів

4.      Відсутні або неправильні з’єднання між буквами

5.      Неправильний нахил літер

6.      Неправильне розташування букв стосовно рядка

7.      Вихід за «поля» аркушу

8.      Недотримання розміру букви

9.      Змішування букв у слова

10.  Суцільне написання слів

11.  Недотримання інтервалів

12.  Занадто мильний натиск ручкою на аркуш

13.  Часті виправлення, помарки, закреслення

14.  Багаторазове наведення однієї тієї ж букви чи елементу

15.  Неправильний захват ручки

 

Всі ці ознаки проблемного почерку можуть бути викликані різними причинами. Їх з’ясовує логопед у ході обстеження під час консультації.

 

За необхідності логопед може направити на додаткові обстеження до невролога, офтальмолога чи психіатра. 

У дошкільному віці дітей легко захопити цікавими іграми. Але важливо, щоб кожна гра мала певну розвиваючу мету, а краще – декілька.

Так, досить багато ігор можна запропонувати на розвиток саме логічного мислення.

Дуже важливо його розвивати, адже гарна логіка є запорукою успішного опанування навчального матеріалу в школі, та є складовою критичного мислення, яке необхідне для досягнення успіху у професійних сферах дорослого життя.

Насправді, ігри на логіку, це досить прості за наповненням, але корисні за впливом та напрямком розвитку.

 

Пропонуємо перелік варіантів ігор:

·        Знайди пару (шкарпеткам, рукавицям, взуття і т. д.)

·        Знайди тінь заданого предмету

·        Знайди 10 відмінностей

·        З’єднай логічні пари (мами – дитинчата; хто де живе; хто що їсть і т. д.)

·        Визнач напрям руху картинки (що вліво, що вправо, вгору, вниз і т. д.)

·        Що переплутав художник?

·        Знайди спільні/відмінні ознаки предметів

 

З поміж різних ігор на логіку, для більш старших діток, ідеальним варіантом вважають шахи та шашки. Ці ігри вчать аналізувати дії противника, продумувати наперед можливі варіанти розвитку подій, будувати логічні ланцюги, робити висновки.